تفاوت شقاق و بواسیر ( هموروئید ) با وجود شباهت هایی که دارند !

گلنار جودی
تفاوت شقاق و بواسیر ( هموروئید ) با وجود شباهت هایی که دارند !

بواسیر و شقاق هر دو از بیماری های مقعدی هستند که علائم مشابه بسیاری با یکدیگر داشته و همین امر موجب شده تمایز آنها از یکدیگر کار مشکلی باشد. در این مقاله قصد داریم به تشریح علائم این بیماری و تفاوت و شباهت های آن ها بپردازیم تا به طور کامل با آنها آشنا شوید. اما در هر صورت لازم است برای تشخیص دقیق با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

شباهت های دو بیماری شقاق و بواسیر

اولاً که هر دوی این بیماری ها ناحیه مقعدی یا نشیمنگاهی را درگیر می کند. شباهت علائم بواسیر و شقاق موجب شده بیمار به تنهایی نتواند این دو را از یکدیگر تشخیص دهد. اما از شباهت های این دو بیماری می توانیم به علائمی زیر اشاره کنیم:

  • درد : هر دو این بیماری ها درد شدید و اغلب غیر قابل تحملی را به همراه دارد که هنگام دفع شدت بیشتری می یابد.
  • خونریزی : یکی از مواردی که موجب شده این بیماری ها علائمی مشابه با یکدیگر داشته باشند، خونریزی از ناحیه مقعد و یا خون در مدفوع است.
  • خارش و سوزش : هر دوی این بیماری خارش و سوزش را به همراه دارد که تشخیص این دو از یکدیگر را با مشکل مواجه می کند.
  • التهاب و تورم : ایجاد التهاب هم در بیماری شقاق و هم در بیماری بواسیر قابل مشاهده است.

شناخت تفاوت دو بیماری شقاق و بواسیر یا هموروئید

در ابتدا برای بیان تفاوت این دو بیماری به تشریح هر یک از آنها می پردازیم و سپس تفاوت علائم آن را بیان می کنیم :

  • بواسیر (هموروئید) : بواسیر بیماری است که در اثر فشار زیاد به ناحیه مقعد ایجاد می شود، در این بیماری بالشتک هایی که وظیفه دفع را بر عهده داشته دچار آسیب می شوند. به بیانی دیگر می توان گفت بیماری بواسیر همان گشاد شدن یا واریسی شدن عروق ناحیه ی مقعد است.
  • شقاق : شقاق نیز مانند بواسیر حاصل وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این ناحیه است. در این بیماری دیواره مقعد ترک خورده و زخم می شود.

از تفاوت های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • درد : هر دوی این بیماری ها درد شدیدی را ایجاد می کند اما درد بواسیر به گونه ای است که بیمار در تمام طول روز آن را تجربه می کند در صورتی که شقاق تنها هنگام اجابت درد و سوزش ایجاد می کند.
  • تفاوت در درمان : اغلب شقاق ها با چندین روز مراقبت، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بهبود می یابند در صورتی که درمان بواسیر به خصوص در مراحلی که دچار بیرون زدگی شده نیاز به درمان های تهاجمی تری دارد. البته هر دوی این بیماری ها اگر در مراحل ابتدایی باشند می توانند توسط درمان های خانگی بهبود یابند ولی قطعی ترین راه درمان این بیماری ها که بدون درد و خونریزی انجام می گیرد، استفاده از لیزر است.
  • تفاوت در ظاهر : بسیاری از بیماران مبتلا به شقاق به علت درد قادر به تحمل معاینه نیستند اما اگر پزشک موفق مشاهده مقعد شود، ترکی را که در دیواره مقعد ایجاد شده مشاهده خواهد نمود. در صورتی که بواسیر موجب تورم عروق شده و پزشک در طی معاینه و یا خود بیمار زائده های بیرون زده از مقعد را لمس می کند.

[ بازدید : 124 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]