مراقبت های بعد از درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی و طی کردن دوره نقاهت

گلنار جودی

مراقبت های بعد از درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی و طی کردن دوره نقاهت

تکنیک هموروئیدکتومی شامل روشهای متنوع جراحی برای برداشت بافت هموروئید و درمان این بیماری است. هموروئیدکتومی معمولاً جهت درمان هموروئیدهای داخلی درجه سه و چهار کاربرد دارد. هموروئید شامل تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است که علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی ایجاد کرده و در مراحل پیشرفته تر ممکن است زائده های گوشتی از مقعد خارج شود. در این صورت نیاز است از درمانهای تهاجمی تری برای برطرف نمودن بیماری استفاده نمود.


درد بعد از هموروئیدکتومی

یبوست بعد از هموروئیدکتومی

عفونت بعد از هموروئیدکتومی

عود مجدد بعد از هموروئیدکتومی


پس از انجام این روش درمانی و در دوره نقاهت لازم است، بیمار نکاتی را رعایت نماید تا از این طریق بتواند نتیجه بهتری را از درمان کسب نماید و از عود مجدد بیماری جلوگیری نماید. رعایت این نکات می تواند به طی کردن راحت تر دوره نقاهت کمک نماید.



درد بعد از هموروئیدکتومی

احساس درد بعد از هموروئیدکتومی امری طبیعی محسوب می شود. برای تحمل این شرایط می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. برای این منظور معمولاً مصرف مسکن های تجویزی پزشک و نیز حمام سیتز توصیه می شود.


حمام سیتز روشی کاربردی است که به منظور کاهش درد بیمار، تسریع روند درمان و ضدعفونی کردن زخم انجام می شود. حمام سیتز شامل قرار دادن کامل ناحیه کفل و لگن در آب نسبتاً گرم است. برای این منظور توصیه می شود، فرد برای مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در این آب بنشیند. برای تهیه حمام سیتز میتوانید از لگن حمام و یا لگن مخصوص حمام سیتز استفاده نمایید. به منظور افزایش تاثیرگذاری می توانید مقداری نمک اپسوم و یا جوش شیرین به آب حمام بیافزاید.


یکی دیگر از روشهای کاهش درد استفاده از کمپرس سرد است. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را پیچیده شده در کیسه فریزر و حوله را برای چند دقیقه بر روی ناحیه مقعد قرار دهید. از تماس یخ با پوست مقعد اجتناب نمایید.


یبوست بعد از هموروئیدکتومی

یبوست یکی از علل اصلی ایجاد بیماری بواسیر یا هموروئید است، این شرایط می تواند در تشدید بیماری و نیز عود مجدد عارضه بعد از هموروئیدکتومی تاثیر گذاری باشد. در صورت ابتلا به یبوست در هر موقعیت از بیماری باید سریعاً برای درمان آن اقدام نمایید.


برای درمان یبوست روشهای متعددی وجود دارد. بهترین روش مصرف فیبر کافی است. فیبر می تواند با افزایش حجم مدفوع به درمان سریع تر یبوست کمک نماید. برای این منظور می توانید مصرف انواع سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خود قرار دهید.


در کنار مصرف فیبر، نوشیدن کافی آب و مایعات از طریق نمودن مدفوع به رفع یبوست کمک می نماید. هر فرد باید حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بنوشد. در صورتی که با رعایت نکات قبلی یبوست رفع نشود می توانید با مشورت پزشک از ملین ها کمک بگیرید. ملین ها شامل داروهایی برای رفع یبوست هستند. البته ملین های طبیعی مانند پوسته اسفرزه یا پسلیوم نیز می تواند به درمان بیماری کمک نماید.


عفونت بعد از هموروئیدکتومی

یکی از مشکلات شایع بعد از هموروئیدکتومی، عفونت و التهاب زخم است که می تواند مشکلات دیگری را در پی داشته باشد. به منظور جلوگیری از عفونت پزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند که باید مطابق با نظر پزشک مصرف شوند. اما در کنار آنتی بیوتیک، می توانید از روشهای دیگری مانند حمام سیتز کمک بگیرید.


همچنین رعایت بهداشت در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد، برای جلوگیری از این امر شستشوی مرتب ناحیه مقعد و خشک کردن آن با حوله نرم توصیه می شود. یکی دیگر از نکات تعویض مرتب پانسمان است که می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید.


عود مجدد بعد از هموروئیدکتومی

محافظت از زخم هموروئید بعد از هموروئیدکتومی اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا رعایت نکردن این نکات می تواند به عود مجدد بیماری بیانجامد. در اولین مرحله لازم است، بیمار از زخم مراقبت کرده تا فشار به آن وارد نشود. به طور مثال لازم است هنگام نشستن از بالش دوناتی شکل کمک بگیرد تا زخم تحت فشار نباشد.

نشستن بعد از هموروئیدکتومی

در مرحله بعدی لازم است بیماری از بروز یبوست جلوگیری نماید تا مانع عود مجدد بیماری شود، به همین منظور لازم است، بیمار فیبر کافی دریافت نماید و میزان مصرف مایعات و آب را افزایش دهد. به علاوه ورزش و تحرک حداقل برای ۳۰ دقیقه در روز می تواند از یبوست جلوگیری نماید. در مرحله آخر در صورتی که یبوست با روش های ذکر شده بهبود نیافت، لازم است از ملین های مخصوص برای درمان استفاده شود.

منبع: کلینیک نوین https://jarah.clinic/%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86/%d9%87%d9%85%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af%da%a9%d8%aa%d9%88%d9%85%db%8c/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8%d8%aa/


[ بازدید : 158 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]