بواسیر یا هموروئید چیست ؟

گلنار جودی

بواسیر سیاهرگ های آماس کرده هستند که در بخش انتهایی راست روده و مقعد ایجاد میشوند. گاهی دیواره این رگ های خونی انقدر نازک میشود که متورم شده و به ویژه در زمان دفع دچار خارش میگردند.

تصویر انتهای روده بزرگ و بواسیر داخلی و خارجی

تصویر انتهای روده بزرگ و بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر (هموروئید) یکی از دلایل عمده خونریزی راست روده هستند، به ندرت خطرناکند و معمولا در چند هفته از بین میروند. اما حتما برای اطمینان به پزشک خود مراجعه نمایید . همچنین برای درمان بواسیر هایی که از بین نمیروند و یا دردناک هستند می بایست به پزشک مراجعه کرد.

علائم هموروئید
  • احساس ناراحتی ، خارش و یا درد در ناحیه مقعد
  • خونریزی به هنگام مدفوع
  • وجود برآمدگی هایی را در ناحیه مقعد

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

حتی اگر فکر میکنید که خونریزی به خاطر بواسیر است (بواسیر خونی) حتما به پزشک خود مراجعه کنید چرا که این اتفاق دلایل دیگری مانند پولیپ روده بزرگ ، کولیتیس ( آماس روده بزرگ ) ، التهاب مزمن بخش زیرین روده کوچک و تمام روده بزرگ ، دیورتیکول و یا سرطان باشد.
شقاق مقعدی همچنین دردناک بوده و باعث خونریزی میشود ، از همین رو بهتر است که هرچه سریعتر برای تشخیص درست و درمان به پزشک مراجعه نمایید .
چنانچه بواسیرتان خیلی دردناک بوده و یا پس از مدتی رفع نشد به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ناحیه مقعد را مشاهده کرده و با انگشت و یا وسایل مخصوص داخل آن را معاینه می نماید. آنوسکوپ یک وسیله میان تهی و دارای چراغ قوه است که به پزشک کمک میکند تا بخش پایینی راست روده را مشاهده کند.
پروکتوسکوپ نیز همانند آناسکوپ عمل میکند با این تفاوت که به پزشک اجازه میدهد تا بخش بیشتری از راست روده را مشاهده کند. برای تشخیص بواسیر های داخلی و یا مشکلات دیگری که منجر به خونریزی میشوند به روش های دیگری نیز نیاز است. سیگموئیدوسکوپ بخش پایینی روده بزرگ و کولونسکوپ تمام روده بزرگ را نمایش میدهد. هر دو دارای یک لوله انعطاف پذیر و چراغ دار هستند که وارد راست روده میشود و عکس رادیوگراف نیز نمایی کلی از داخل روده بزرگ به ما می دهد .

بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر داخلی متورم شدن رگ های درون کانال مقعدی می باشند و بواسیر خارجی در اطراف دهانه مقعد ایجاد می گردد. ممکن است هر دو حالت همزمان تشکیل شوند.

تصویر بواسیر(هموروئید) داخلی و خارجی

بواسیر(هموروئید)داخلی و خارجی

انواع بواسیر (هموروئید) داخلی درجه یک تا چهار

تصویر بواسیر(هموروئید) درجه 1

تصویر بالا بواسیر داخلی درجه یک می باشد که به هنگام تحرکات روده به درون کانال مقعدی صعود میکند.


تصویر بواسیر یا هموروئید درجه دو

تصویر فوق بواسیر داخلی درجه دو است که به هنگام حرکات روده از مقعد خارج می شود و سپس دوباره به داخل باز می گردد.


تصویر هموروئید یا بواسیر درجه سه و چهار

تصویر بالا نیز بواسیر درجه سه و چهار را نشان می دهد. بواسیر درجه سه به هنگام حرکات روده از مقعد خارج می شود و می بایست با انگشت به داخل برگردانده شود . بواسیر داخلی درجه چهار به طور کلی از سوراخ مقعد بیرون است.

بواسیرهای خارجی در زیر پوست و اطراف ناحیه مقعد قرار دارند و به دلیل وجود اعصاب زیاد در این ناحیه علاوه بر خونریزی دردناک هم هستند.
گاهی بواسیرهای متورم بزرگتر شده و از اسفنگر مقعدی بیرون میزنند . در این حالت ممکن است بتوان آنها را به شکل برآمدگی های پر از آب صورتی مشاهده کرد و به هنگام دفع دردناکتر میشوند .
بواسیرها معمولا به داخل باز میگردند در غیر این صورت حتی میتوان آن ها را به آرامی به داخل فشار داد.
در بواسیر خارجی ممکن است لخته خون ایجاد شده و رنگ آن به بنفش یا آبی تغییر پیدا کند که به آن ترومبوز گفته میشود که برای فرد بیمار بسیار دردناک بوده و ممکن است احساس خارش شدید به همراه داشته باشد. حتی پس از رفع لختگی ممکن است کمی پوست اضافه باقی بماند که احساس خارش در این ناحیه ناگزیر خواهد بود.

علل

می توان گفت که این بیماری ارثی است و افردی که سابقه این عارضه در خانواده آنها دیده شده باشد بیشتر مستعد این بیماری هستند.
فشار زیاد به ناحیه پایینی راست روده به دلیل چاقی یا بارداری و یا بلند کردن یا هل دادن اجرام به هنگام فعالیت های روده ممکن است بر جریان خون این قسمت تاثیر گذاشته و منجر به تورم رگ ها شود .
احتمال بروز این مشکل در افرادی که مدت زیادی می نشینند یا می ایستند بیشتر است .
نادیده گرفتن یبوست یا اسهال میتواند منجر به این عارضه گردد . عطسه . سرفه و استفراغ ممکن است باعث حاد تر شدن شرایط گردند .

پیشگیری

فیبر مصرف کنید . بهترین منبع فیبر ، سبزیجات، میوه ها ،جو ، آجیل ، دانه و حبوبات هستند .
آب بنوشید . از سفت شدن مدفوع جلوگیری میکند . میوه ها و سبزیجاتی که فیبر دارند نیز دارای آب هستند .
ورزش کنید . پیاده روی به مدت نیم ساعت در روز به جریان خون و حرکات روده کمک میکند .
منتظر نمانید.با توجه به شرایط پیش رو، از نگه داشتن مدفوع خودداری نمایید.


[ بازدید : 178 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]